Telia fiber Bredband

Brf grönmyntan har ett avtal med Telia

 Vi har uppdaterat fiberns hastighet till 250 Mb/s,

Vad som tillhör huset

En Tv-boxar ”Arris 4302” och en WiFi router ”Sagemcom 5370e” som har IP Telefoni med samtalskostnaderna får man betala själv.

Föreningens TV utbud hos Telia heter ” Mellan / Lagom”  Se mer på Mitt Telia "appen"

Nya router -WiFi

Man behöver inte koppla in den nya router om man inte anser sig behöva en kraftigare gaming router. Du kan behålla den gamla i så fall. Om man kopplar in den nya routern blir det färre enheter att hålla reda på. Lösenordet till routern finns på baksidan av enheten en vit etikett.

Digital TV boxen

 Den gamla TV boxen kommer fungerar om man vill ha en extra TV inkopplad, kontakta Telia support tel. 90 200 om man vill aktivera den gamla TV boxen för sin andra TV.

Serviceavtal

Vi har även ett nytt serviceavtal om någon utrustning går sönder och byts ut kostnadsfritt.

Åverkan på fibern

Om man plockar ner fiberkabeln(plastlisten) från väggen i vardagsrummet eller väggdosan(mediaomvandlaren) så bryter man signalen direkt, då är det en åverkan som förningen inte bekostar eller ingår inte i serviceavtalet utan bekostas av boende.

Vid flytt! 

Ni måste kontakta Telia för att säga upp Telia avtal som tillhör husnumret, minst en vecka innan flyttdagen sker.

Nyinflyttat!

Ni måste kontakta Telia för att aktivera TV utbudet som föreningen som ingår i avtalet.

Att installera nya Telia systemet >>

Att installera TV med Fibern >>

Felanmälan, enskilt boende

Den boende skall alltid själv ringa Telia och byta ut sin enhet om den är trasig ingår i vårt serviceavtal

Telia support tel. 90 200.

All trasig enhet vill Telia ha tillbaka, vid leveransen medföljer alltid ett returporto som skall användas. Annars kommer den boende bli debiterad för enheten.

Åverkan på Fibern

Om man plockar ner fiberkabeln(plastlisten) från väggen i vardagsrummet eller väggdosan(mediaomvandlaren) så bryter man signalen direkt, då är det en åverkan som förningen inte bekostar eller ingår inte i serviceavtalet utan bekostas av boende.

”Fibernät är ljussignal som sänder data och blir det ett brott på kabel avbröts hela signalen direkt”

HAR DU NÅGRA PROBLEM MED BREDBAND FIBER - TV - IP TELEFONI

Om man har fått ett problem med några av dessa enhet måste man alltid som boende göra en felsökning hos Telia Support 020-240 250 (90200) Detta kan man göras via Telia hemsida eller ringa.

Felsök bredband här

Felsök TV här

Felsök IP telefoni här

VARFÖR?
Så Telia kan utesluta om felen ligger hos Telia eller om en av utrustningen har gått sönder och måste bytas ut.